Hvordan virker KAATSU? (Se Medicinske termer)

  • imagew9

    Kaatsu
       Danmark

  • imageb6

    Creative
    Training

  • imaget1

    Light
    Weights



Kaatsu
- et paradigmeskift inden for træning og rehabilitering.

Meget simplificeret så sker der følgende:
1. Brug af lette vægte + moderation af blodgennemstrømningsmønstret skaber maksimal udmattelse af muskelceller uden at de nedbrydes.
2. Nervesystemet signalerer besked til hjernen om at musklerne har brug for hjælp.
3. Hjernen reagerer ved at sætte gang i produktion af væksthormon.
4. Anabolske hormoner cirkulerer rundt i kroppen via blodbanerne og rammer anabolske receptorer i de muskler der er blevet brugt. Dette gælder også arbejdende muskler der ligger over bælterne.
5. Muskelvæv, knogler og blodårer anvender den anabolske hormonudskillelse til at facilitere reparation og vækst uden at væv er blevet beskadiget.

Dette er en oversimplificering af teorien bag kaatsu-træning.

Kompleksiteten i teorien bag de mekanismer der skaber kaatsu-effekten, den fysiologiske baggrund samt den understøttende forskning og evidens der ligger til grund gennemgås detaljeret på vores kurser. Se mere på Uddannelse/kursusdatoer

Hvordan virker KAATSU?
En KAATSU certifceret instruktør identificerer omhyggeligt en sikker og optimal bælte kompression egnet for den enkelte udøver.
Denne proces tager mindre end 10 minutter ved hjælp af en myKAATSU maskine.
Kompressions niveauet måles i mmHG og varierer fra person til person og fra gang til gang.
Ved moderat at begrænse den venøse blodgennemstrømning tilbage til hjertet fra arme og ben bliver lemmerne midlertidigt fyldt med blod.
Håndfladerne bliver lyserøde og fyldt med blod og blodet flyder naturligt til ellers normalt ubrugte eller underudnyttede kapillærer.
Selv uden at løfte vægte eller uden at udføre anstrengende aerobic øvelser vil KAATSU øger mobilisering af muskelfibre. Der er en samtidig stigning i koncentrationen af mælkesyre i blodet.
Det høje niveau af mælkesyre stimulerer intramuskulære receptorer, som efterfølgende fremskynder en øget sekretion af væksthormon fra hypofysen.

Hvad er KAATSU ikke:
KAATSU træning er ikke okklusions-træning. KAATSU afskærer IKKE blodtilførslen til arme eller ben.
KAATSU bælter anvendes ikke som en årepresse. Snarere så bidrager KAATSU bælter til at øge blodgennemstrømningen til ubrugte og underudnyttede kapillærer i arme og ben.
KAATSU træning foregår kun ved anvendelse af original myKAATSUmaskine og KAATSU air pressure belts som anvendes til en sikker moderat kontrol af blodgennemstrømningen.
Andre metoder til at begrænse blodgennemstrømning med anvendelse af ikke-KAATSU udstyr er IKKE KAATSU.
Vigtige punkter:
For din egen sikkerheds skyld så anvend ikke andet end de originale KAATSU-bælter til at moderere blodtilførslen til dine lemmer.
En certificeret KAATSU instruktør skal identificere dine optimale kompressions niveauer præcist og sikkert. Gør det ikke selv.
Den eneste godkendte og accepterede placering af KAATSU-bælter er på den øverste del af arme eller lår.
Brug ikke arm bælter og benbælter på samme tid.
Placer KAATSU-bælter uden på tøj (f.eks T-shirts, tights eller shorts).
Øg ikke presset selv uden at rådføre dig med en instruktør.
Brug ikke KAATSU arm bælter mere end 15 minutter.
Brug ikke KAATSU ben bælter mere end 20 minutter.
Alle har forskellige optimale tryk. Mere pres betyder ikke bedre. Mindre pres betyder ikke svagere.
En myKAATSUmaskine muliggør, at en erfaren KAATSU instruktør kan bestemme dit optimale tryk via fysiologiske markører. Dit optimale tryk kan ændre sig fra dag til dag.
Brug ikke tunge vægte, mens du bruger KAATSU. Effektiv muskeltræning med KAATSU kan gøres uden brug af tunge vægte.
Brug af for høje vilkårlige tryk kan resultere i alvorlige medicinske komplikationer (f.eks rhabdomyolyse).
Brug af for lave vilkårlige tryk vil være ineffektive.
KAATSU kan bruges ved enhver form for motion.
KAATSU producerer resultater på kort tid ved hjælp af ingen vægte eller meget lette vægte eller simple aerobic øvelser. Det er ideelt for den som skal komme sig over en skade, rehabilitering, ældre personer eller personer med en travl livsstil og ønske om hurtig muskelopbygning, well-aging effekt, supplement til og forbedring af resultater inden for alle sportsgrene.
KAATSU kan bruges hvor som helst , til lands, til vands(særlige aquabelts) og i luften (i en flyver).
Fordi KAATSU kan trænes selv mens du er iført en gips-skinne eller en slynge, kan KAATSU anvendes mens du heler fra en frakturskade og accelerere din skadesheling.

Introduction to KAATSU Training